|
Minska
motståndets lag – en lite annorlunda syn på förändringsledning
Min vana trogen blev det lite ordlek den här gången också. Men
jag menar det, som en uppmaning; att minska motståndet hos andra
genom att avveckla det paradigm som många av oss lever utifrån.
Människan som art är förändringsbenägen. (punkt) Precis som
Charles Darwin påbjöd; det är inte de starkaste som överlever,
utan de som anpassar sig. Sen hur förändringsbenägen en person
är, det kan alltid subjektivt diskuteras, och i viss mån mätas.
Men det är inte det viktiga.
Vanans makt
När jag ställs inför ett val att fortsätta göra som tidigare,
eller på ett annorlunda sätt, kommer min hjärna semimedvetet att
göra ett överslag åt mig. Formeln är tämligen enkel; vad kommer
det innebära att ändra mig, respektive inte? Eller lite mer
detaljerat; vilka positiva respektive negativa konsekvenser
kommer jag uppleva utifrån de två alternativen?
Tyvärr kommer hjärnan inte vara helt rättvis i sin bedömning.
Det jag gjort tidigare har en fördel framför det nya; jag är
förtrogen med vad det nu är – jag är van.
Ett exempel var när jag senast skulle byta laptop. Jag gillade
verkligen min traditionell 15-tummare, samtidigt som jag ville
ha en mindre 13-tums ultrabook. Jag drog mig för bytet eftersom
jag skulle bli tvungen att gå från Windows 7 till Windows 8, för
jag hade både sett och hört att Windows 8 var ”krångligt”.
Krångligt i det här fallet var min subjektiva översättning av
”annorlunda”.
När jag efter flera veckor kom på att jag krånglade till min
situation än mer, genom att använda båda datorerna fast för
olika uppgifter, tvingade jag mig själv att göra mig av med den
gamla.
I exemplet ovan skulle jag bara hantera mig själv. Så hur gör
man när vi vill få omgivningen att vilja ändra sitt beteende?
Först och främst bör vi se över vårt förhållningssätt.
Stryk ”motståndare” ur ditt
vokabulär
Som jag skrivit så många gånger förr; hantera andra så som du
vill att dom ska vara. Om du tex tycker att en person beter sig
respektlöst, möt då denne som en respektfull person, och hantera
hen respektfullt. När det sedan kommer till sk motståndare, blir
det om möjligt än viktigare.
Inom de flesta modeller för förändringsledning påtalas vikten om
att identifiera och hantera motståndarna till förändringen,
vilket för mig skapar ett slag mot väderkvarnar. Därför ser och
hanterar jag bara två kategorier av människor:
1. De som är för förändringen: förespråkare
2. De som är för status quo: efterspråkare
Ja, jag kallar dem efterspråkare. Dom är inte förespråkare nu,
men min ambition är att de skall bli det, förr eller senare.
Med förhållningssättet ovan är vi halvvägs i mål. Nu gäller det
att ”tala” till känslosystemet.
Sälj in förändringen
När det kommer till konsumtion, vad är det vi i första hand
köper; det vi vill ha eller det vi behöver? Med den insikten
måste vi sälja in en förändring så att berörda vill ha den.
Misstaget många gör är att på rationell nivå förklara vikten av
förändringen, och hur mycket vi behöver den, och sen nöja sig
med det.
När vi skall sälja in en idé till människors semimedvetna
känslosystem, måste vi ta hänsyn till de två grundläggande
känslorna som har störst inverkan på vårt beteende. Vilka är en
önskan om att uppnå något positivt, och/eller undvika något
negativt.
Paketera budskapet i följande formel:
Kapabel (positiv): Påvisa att målpersonen har kunskap och
erfarenhet att införliva förändringen.
Förutsättningar (positiva): Påvisa att resurser finns
under övergångsperioden.
Vinst (positiv): Påvisa vinsten utifrån målpersonens
motivationsfaktorer.
Kostnad (negativ): Var ärlig med kostnaderna under
övergångsperioden.
Risk (negativ): Nämn ev risker med tillhörande åtgärder
för att minimera onödig spekulation.
Se sen till att de tre första (positiva) komponenterna
överskuggar de två sista (negativa). Observera att formeln måste
vara uppriktig och ärlig.
Grattis! Du har nu uppmuntrat och engagerat människor till
förändring.
Sprida Lövéns ord?
Avslutningsvis vill jag be dig om en
tjänst. Om du gillar det här brevet och har Facebook/LinkedIn,
klicka på "dela" här till höger. tack :-) |
|
|
Kompetens kostar
Inkompetens kostar mer!
- Men tänk om dom vi utbildar, sen slutar?
- Tänk om ni inte gör det, och dom stannar?
Du må veta vad du vill ha
Men är det verkligen vad du
behöver?
En dålig kapten skyller på
väder och vind, eller rent av manskapet.
En bra kapten lär sig segla.
Tag hand om din personal
innan någon annan gör det.
Många fler personalinsatser skulle
genomföras om bara någon satte sig ned och räknade ut vad de
kostar att INTE genomföras.
Hämta kunskapen direkt ur
källan
Fördelarna med organisations-interna utbildningar kontra
öppna kurser är flera. Till exempel att få rätt innehåll, i
rätt tid, till rätt pris.
Läs mer här >>
Alternativa format
Klicka på ikonen nedan för att ta del
av det här brevet i utskriftsvänligt- eller
ljud-format.

Administration av det här brevet
Vill du läsa tidigare inspirationsbrev,
avregistrera dig eller få det till en annan adress...
klicka här>>
För mer information om idéerna ovan
kontakta Håkan via hans hemsida på
www.loven.se
|
|