|
Fem misstag
ni inte behöver göra vid agil transformation
I
senaste inspirationsbrevet skrev jag om de psykologiska
aspekterna vid förändringsarbete i allmänhet,
organisationsutveckling i synnerhet. Jag har efter det hamnat i
många intressanta diskussioner med allt från agila studenter,
till kollegor och kunder. För att göra en lång historia kort så
har frågan alltid kommit tillbaka till; vad är det svåra med
att införa just ett agilt arbetssätt?
Mitt svar på det har varit lika enkelt som nedslående; inget
- vad jag vet. Vilket kan kräva sin förklaring.
Som konsult har jag företrädesvis hjälpt organisationer som
påbörjat eller misslyckats med sina förändringsprojekt. Det här
gör att jag lärt mig ”bakvägen” hur man lyckas med införande av
ett agilt arbetssätt, genom att se vad som inte fungerar, och
hur man kan korrigera det. Därför är min förhoppning, att som
anställd på Avega Group, hamna i projekt där jag får vara med
från början. Men det är en annan historia..
Frågan från min omgivning har då formulerats om; vilka är de
vanligaste misstagen i samband med en agil transformation?
Mot bättre vetande tänkte jag svara på den frågan, utifrån en
topp-5-lista. Jag utelämnar den egentliga ”nummer ett” eftersom
jag skrivit ett helt brev om det (se ovan): att odla vilja.
Top-5-listan
Innan vi kör listan vill jag nämna lite om olika typer av agil
transformation. Grovt sett finns det två varianter med
motsvarande källa. Den ena är att utifrån systemutveckling skala
upp och innefatta en större del av, eller hela
IT-organisationen. Medan den andra är att utifrån
IT-organisationen innefatta en större del av, eller hela
organisationen. Okej, då kör vi..
#1: Att jobba mer med ”pappret” än med människorna
Man gör sin läxa mycket väl när det kommer till planeringen av
förändrings-projektet. (Paradoxalt nog i form av ett
vattenfalls-projekt.) Och rullar sedan planenligt ut en perfekt
struktur med tillhörande modeller och metoder.
Förändringsledning handlar i första hand om förändring i
människors arbetssätt (läs: beteende), och i andra hand om
förändrad organisationsstruktur.
Ni som var med på 90-talet, när vi gick från linje- till
matrisorganisation, fascineras säkert av att vi mer eller mindre
upprepar de misstag vi gjorde redan då. Trots att organisationen
har kompetenta förändringsledare, involveras dessa alldeles för
sällan. Till exempel baserat på att det agila skall vara någon
typ av självklarhet för de som kommer att beröras av
förändringen. Kommentarer som ”nu får dem ju som de vill” eller
”de har ju fått läsa boken” kan vara tecken på just detta.
Lösning: Agil förändringsledning i fem steg; planera,
informera, justera, träna och implementera. Där steg 3 – 5 sker
aggregerat i iterationer.
#2: Ett allt för enkelspårigt införande
En av flera önskvärda effekter av en agil transformation, är en
tightare integration mellan olika funktioner i organisationen.
Vilket hoppas ge ett effektivare samarbete, med kortare ledtider
som positiv följd.
När man utan hänsyn tagen till olika funktioners
förutsättningar, tvingar in dessa i en allomfattande agil
kostym, kan effekten snarare bli kontraproduktiv. Jag brukar
illustrera det här genom att först hålla två knutna nävar en bit
ifrån varandra; isolerade funktioner med ett samarbetsmässigt
stort avstånd. För att sedan slå ihop dem, knogar mot knogar;
isolerade funktioner med ett samarbetsmässigt kort avstånd.. och
det är här många hamnar. När man egentligen ville något annat,
vilket jag illustrerar genom att integrera händerna med
varandra, med sammanflätade fingrar.
Lösning: Se till att den isolerade funktionen (knuten
näve) först har öppnat upp sig för integration (öppen hand)
innan den agila resan tar vid. Att utifrån funktionens (läs:
människors) motivationsfaktorer ge incitament till att vilja
byta till en passande agil kostym.
#3: Att försöka Scrumifiera organisationen utanför
systemutveckling
Det agila arbetssättet är så mycket mer än Scrum. Förvisso har
Scrum fått störst genomslagskraft inom agil systemutveckling,
vilket tyvärr gett den specifika systemutvecklingsmetodiken en
kvalitetsstämpel överordnat det allmänt agila. Jag vet att inte
alla håller med mig när jag säger att; Scrum hör hemma i en
miljö för systemutveckling. (punkt) Har man sen en väl
fungerande agil systemutveckling a la Scrum, så skall man
givetvis ta med sig erfarenheter när man skalar upp det agila
arbetssättet. Men att köra copy-paste är mer eller mindre dömt
att misslyckas.
Lösning: Förstå och hantera det allmänt agila snarare än
det Scrum-specifika.
#4: Allt eller inget
Att tro att det agila arbetssättet passar allt och alla är inte
bara naivt, det är kostsamt. För att få ut maximal effekt måste
alla arbeta agilt. Fel! Det både går och skall finnas grader i agil transformation. Jag, och många med mig, har sett hur ett
slaviskt införande av agilt arbetssätt kostat mer än det smakat.
Ta en klassisk säljorganisation, som med stor sannolikhet
arbetar plandrivet. Måste dem arbeta agilt för att kunna sälja
en applikation som utvecklas agilt? Nej. Däremot bör de ha en
förståelse för det agila arbetssättet, på samma sätt bör det
agila teamen ha en förståelse för sina plandrivna säljkollegor.
Och det här handlar inte om agilt, utan om effektivt samarbete
mellan olika funktioner i organisationen.
Lösning: Att få en funktion att förstå andra funktioners
arbetssätt, och sedan utveckla en form för samarbete.
#5: Att slarva med införandet av agila roller
Punkt fyra ovan fick mig att tänka på hur en del agila team inte
tar tillvara på möjligheter att effektivisera samarbetet med
övrig organisation. Alltså, när man ändå genomför en förändring,
varför inte göra sin läxa väl och ta tillvara på alla
möjligheter till förbättring? I agila utvecklingsteam i
allmänhet, Scrum-team i synnerhet, finns en så kallad
produktägare. Produktägarens primära roll är att vara
gränssnittet mellan teamet och beställaren/kunden, företrädesvis
genom att äga produkt-backloggen. Här har jag sett flertalet
varianter..
En variant är när produktägaren är en fd projektledare/Scrummaster,
som står med båda fötterna i teamet och försöker hantera
beställaren/kunden. En annan variant är när produktägaren är en
fd produkt/system-chef, som står med båda fötterna hos
beställaren/kunden och försöker hantera teamet. Båda de här
varianterna fungerar så klart mindre bra. Produktägaren skall
stå med en fot i varje ”läger” så att säga. Det är vad som gör
rollen så utmanande, men också så oerhört värdefull för alla
parter.
Lösning: Se hur agila roller och funktioner kan bli en
del i integrationen med den övriga verksamheten.
Sista brevet för i år
Jaha, så blev det jul i år också.. Jag önskar dig och de dina en
skön sådan, så ses vi på andra sidan.
Sprida Lövéns ord?
Avslutningsvis vill jag be dig om en
tjänst. Om du gillar det här brevet och har Facebook/LinkedIn,
klicka på "dela" här till höger. tack :-) |
|
|
Kompetens kostar
Inkompetens kostar mer!
- Men tänk om dom vi utbildar, sen slutar?
- Tänk om ni inte gör det, och dom stannar?
Du må veta vad du vill ha
Men är det verkligen vad du
behöver?
En dålig kapten skyller på
väder och vind, eller rent av manskapet.
En bra kapten lär sig segla.
Tag hand om din personal
innan någon annan gör det.
Många fler personalinsatser skulle
genomföras om bara någon satte sig ned och räknade ut vad de
kostar att INTE genomföras.
Hämta kunskapen direkt ur
källan
Fördelarna med organisations-interna utbildningar kontra
öppna kurser är flera. Till exempel att få rätt innehåll, i
rätt tid, till rätt pris.
Läs mer här >>
Alternativa format
Klicka på ikonen nedan för att ta del
av det här brevet i utskriftsvänligt- eller
ljud-format.

Administration av det här brevet
Vill du läsa tidigare inspirationsbrev,
avregistrera dig eller få det till en annan adress...
klicka här>>
För mer information om idéerna ovan
kontakta Håkan via hans hemsida på
www.loven.se
|
|